USA vil have luftfartsselskaber til at refundere for manglende service

Det skal koste for luftfartsselskaberne, hvis deres passagerer må vente på bagagen, lyder det bl.a.
Foto: Kevin Lamarque/REUTERS / X00157
Foto: Kevin Lamarque/REUTERS / X00157
AF RITZAU FINANS

Det amerikanske transportministerium anbefaler nu luftfartsselskaber at tilbagebetale gebyret, hvis bagagen er forsinket, oplyser kilde til Bloomberg News.

Forslaget vil også kræve, at luftfartsselskaberne straks udbetaler refusion for andre tjenester, som passagerer betaler for og ikke får - det kan være forhåndsvalg af sæde, Wi-Fi og under flyvning underholdning.

Planerne for regulering forventes at blive inkluderet i en kommende bekendtgørelse om konkurrence, der vil blive underskrevet af præsident Joe Biden.

Brian Deese, der er økonomisk rådgiver i Det Hvide Hus, sagde fredag, at erstatningerne "vil være en del af en bredere indsats, som præsidenten vil have i forhold til øget konkurrence."

I henhold til forslaget skal flyselskaber udstede refusion for gebyrer for indtjekket bagage, hvis det ikke kan udleveres inden for 12 timer efter ankomst ved den endelige destination for indenrigsrejser og inden for 25 timer for internationale rejser.

I 2019 opkrævede luftfartsselskaberne 5,8 mia. dollar i gebyr for bagage og 2,8 mia. dollars i gebyrer for flyændringer eller aflysninger.

 

USA vil investere i ladestandere og elektriske busser 

Indien melder om ny bekymrende Delta-variant

USA og EU indgår fredsaftale i historisk lang strid om fly 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også