Konkursbeskyttelse skal hjælpe SAS ud af dyre flyleje-aftaler

Ifølge dokumenter, som SAS har indleveret til konkursretten i New York, betaler luftfartsselskabet hver måned 245 mio. kr. for at leje fly.
Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

SAS’ anmodning om konkursbeskyttelse i USA har bl.a. til formål at få udlejere bag flyaftalerne til forhandlingsbordet.

Det skriver Finans.

I alt er 80 ud af 100 fly i SAS’ flåde lejet, men lejeaftalerne er for dyre ift. markedsprisen, og derfor har luftfartsselskabet i længere tid forsøgt at forhandle til nye aftaler. Udlejerne har dog nægtet at give indrømmelser.

”Vi har haft alle inde ved bordet - vi har ikke nået nogen resultater. Og det er fordi de alle sammen sidder og venter på, om vi vil tage det skridt at gå i chapter 11. Hvis det er chapter 11 ved de, at de er nødt til at komme til bordet,” siger Carsten Dilling, der er bestyrelsesformand ved SAS.

Ifølge dokumenter, som SAS har indleveret til konkursretten i New York, betaler luftfartsselskabet hver måned 245 mio. kr. for at leje fly.

British Airways ventes at aflyse yderligere 10.300 afgange

Driftsdirektør i SAS: Strejkende piloter møder kun halvdelen af krav fra spareplan

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også