Frie Grønne kalder transportminister i samråd om tilbageholdte CO2-tal

Partiet Frie Grønne vil nu kalde minister i samråd, efter MobilityWatch har afdækket, at regeringen tilbageholdt nye CO2-tal under forhandlingerne til Infrastrukturaftalen 2035. Partiet vil have aftalen genåbnet.
Sikandar Siddique, politisk leder for Frie Grønne. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Sikandar Siddique, politisk leder for Frie Grønne. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

At regeringen tilbageholdt nye CO2-tal under forhandlingerne til infrastrukturaftalen i sommeren 2021 er ”fuldstændig vanvittigt.”

Sådan lyder det fra Sikandar Siddique, som er politisk leder for partiet Frie Grønne, og derfor vil partiet nu kalde transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd.

”Det er netop for at høre ministeren om, hvorfor man ikke har fremlagt de her beregninger, som, vi jo kan konstatere, lå der,” siger Sikandar Siddique til MobilityWatch.

Det er en aktindsigt fra Vejdirektoratet, som MobilityWatch har fået, der har afsløret, at Vejdirektoratet faktisk havde lavet nye CO2-beregninger for anlægsfasen for over halvdelen af projekterne i infrastrukturaftalen.

Disse blev dog ikke sendt videre til aftalepartierne, selvom blandt andet Venstre og Enhedslisten havde efterspurgt beregningerne.

Enhedslisten har nu afkrævet at ministeren udleverer beregningerne, men ellers har det ikke været konsekvenser for ministeren, der har præget den politiske debat – indtil nu.

Læs mere her: Enhedslisten kræver tilbageholdte CO2-tal udleveret af minister

Genåbne aftalen

Udover at afkræve svar fra transportministeren har man i Frie Grønne også et andet mål med samrådet. Man vil have hele infrastrukturaftalen genåbnet, fortæller Sikandar Siddique.

Den politiske leder i Frie Grønne mener ikke, at de grønne støttepartier burde have indgået aftalen, når regeringen ikke kunne fremlægge tal for CO2-udledningen af projekternes anlægsfase.

”Vi håber på, at samrådet får støttepartierne til at indse den kæmpe brøler, det er at indgå den her aftale med regeringen på et uoplyst grundlag, og at man derfor kræver, at aftalen bliver genåbnet,” siger Sikandar Siddique.

Men er det overhovedet realistisk? Der er jo tale om en milliardstor aftale, hvor flere dele allerede er ved at blive implementeret?

”I Frie Grønne går vi ikke på kompromis med klimaet. Når man har indgået en så sort aftale uden på nogen måde at have set på, hvad det betyder for CO2-udledningen, så må vi genåbne aftalen. Så vi kan få oplyst helt præcist, hvad det betyder for CO2-udledningnen og klimaet. Det gælder, uanset hvor langt fremme vi er i faserne,” siger Sikandar Siddique.

Enhedslisten og Alternativet var med i infrastrukturaftalen for 2035, men stod udenfor alle planens vejprojekter.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har indtil nu afvist at stille op til interview. Han har tidligere oplyst til MobilityWatch, at man ikke udleverede tallene til aftalepartierne, da det blev ”vurderet, at beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter.”

Den forklaring er dog blevet afvist af både professor i miljøøkonomi ved Aarhus Universitet Mikael Skou Andersen samt Venstre og Enhedslisten, da sådanne beregninger altid er forbeholdt usikkerhed. Derfor mener parterne, at dokumentet sagtens kunne være blevet udleveret trods usikkerhed.

Fremover bør det dog være et krav, at CO2-beregninger for projekternes anlægsfase inkluderes i forhandlingerne til infrastrukturaftaler. Det mener både Venstre, Konservative, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet.

Læs mere om sagen herunder:

Politikere i fælles opråb: CO2-tal for anlæg skal være et krav i forhandlinger om ny infrastruktur

Nye oplysninger vækker hård kritik: Regeringen tilbageholdt CO2-tal i forhandlinger om infrastrukturplan

Overrasket forsker: Nye CO2-tal sætter spørgsmålstegn ved store projekter i infrastrukturplan

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også