En del af Watch Medier

MobilityWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
23.09.2022kl. 14.00

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.
Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark | Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Af Gitte Seeberg, adm. direktør i Autobranchen Danmark.

Da regeringen efter halvandet år ved magten sammen med et flertal i Folketinget vedtog bilaftalen af december 2020, førte det til den største omlægning af bilafgifterne i mange år.

Bilafgifterne og deres niveauer for elbiler og pluginhybrider blev fastlagt og mejslet i granit.

Branchen og ikke mindst forbrugerne fik den ønskede sikkerhed om afgifternes niveau, der betyder, at man med ro i maven kan købe en ny opladelig bil og dermed bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren, som der er behov for.

Samtidig blev det af partierne bag aftalen fastslået, at der skulle være ro om afgifterne frem til i hvert fald 2025, hvor et såkaldt pitstop er aftalt.

Væk var med ét slag den stop-and-go-politik, der desværre har præget diskussionen om bilafgifterne i snart mange år.

Den havde ført til en usikkerhed, som forbrugerne hadede og som kunne føre til, at bilsalget lå fuldstændig stille i månedsvis, når nye diskussioner om afgifternes størrelser blev bragt på bane.

Når nu vi igen står overfor en valgkamp, er det afgørende, at Folketingets partier fastholder den kurs.

Transportsektoren varmer op til valg

Danskerne skal efter alt at dømme til stemmeurnerne i løbet af efteråret.

MobilityWatch bringer op til det forventede folketingsvalg debatindlæg fra en række stemmer i transportbranchen, hvor de giver deres udlægning af, hvad der bør være valgets vigtigste temaer.

Læs tidligere indlæg nedenfor:

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Nej tak til solomeldinger og nej tak til politiske spidsfindigheder, der måske nok kan give presseomtale eller markere et partis holdninger, men som hverken branchen eller forbrugerne efterspørger.

Derfor er vores bøn krystalklar: Intet nyt er godt nyt.

Det kan selvfølgelig ikke kun tilskrives roen om afgifterne, men man må konstatere, at sikkerheden om bilafgifterne har været særdeles positivt for den grønne omstilling.

Antallet af elbiler er siden sidste folketingsvalg mere end ottedoblet, og vi nærmer os med hastige skridt 100.000 elbiler og 100.000 pluginhybrider.

Faktisk har elbilerne for nylig overhalet pluginhybriderne i antal, og vi er ikke bare på rette vej mod én million opladelige biler i 2030, som er det politiske mål, men på vej mod én million rene elbiler, viser prognoser fra Dansk E-Mobilitet.

Med tiden vil elbilerne endda bliver endnu mere konkurrencedygtige på både pris og rækkevidde, så det ser lovende ud.

Autobranchen Danmarks bøn til politikerne forud for det kommende valg er derfor, at de fastholder kursen og lader den afgiftsreform, som de har vedtaget, virke – for den virker.

I stedet vil jeg anbefale, at politikerne kaster krudtet efter investeringer i ladeinfrastruktur til elbilerne.

Danmark er meget langt fra at leve op til EU’s anbefalinger, når det kommer til at antallet af elbiler pr. ladepunkt, og særligt er der brug for massive investeringer i hurtig- og lynladere, ligesom vores elnet skal udbygges, så det kan matche tempoet for den grønne omstilling.

Hvis man endelig vil kaste sig over bilafgifterne, kunne det, som vismændene også har foreslået, være oplagt at erstatte registreringsafgiften med en kørselsafgift, så man beskatter belastningen ved at køre bilen i stedet for blot at eje den.

Her er det afgørende, at testfasen er lang og varslet er endnu længere. Et oplagt tidspunkt kun være 2030.

Derudover kan politikerne også fremme både genbrug og cirkulær økonomi og skabe flere arbejdspladser ved at fjerne eller hæve reparationsgrænsen for nyere biler.

I stedet for at skrotte biler, som ofte stort set intet fejler, men alligevel dømmes totaltskadede på grund af reparationsgrænsen, bør man tillade flere reparationer, så de betragtelige ressourcer, der ligger i at producere en bil, ikke går til spilde.

Det er sund fornuft – og godt for både klimaet og for branchen.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Relaterede artikler:

  • Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport | Foto: PR / Dansk Erhverv

    Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

  • Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark | Foto: Drivkraft Danmark/PR

    Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

  • Af Henriette Kjær, politisk chef ITD | Foto: ITD /PR

    Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Nørskov Benjamin/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud

Den danske del af Postnord leverer et nyt driftsunderskud i fjerde kvartal, der historisk er selskabets stærkeste.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"
  • Postnord varsler fyringsrunde i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Flixbus
Persontransport

Tyske Flix kritiserer konkurrence fra DSB i Danmark

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bilsalg voksede i januar

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair

For abonnenter

Foto: Gorm Kallestad
Persontransport

Norsk flyselskab vil indgive konkursbegæring

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Fragt og logistik

Coop lukker hjemmelevering og siger farvel til chauffører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair

SAS har mulighed for at genforhandle sin egen aftale med Dansk Metal, hvis Ryanairs nye overenskomst er mere fordelagtig for det irske lavprisflyselskab. Foreløbigt er SAS dog afventende.

For abonnenter

Foto: Pr / Flixbus
Persontransport

Tyske Flix kritiserer konkurrence fra DSB i Danmark

Statsejede transportselskaber giver en ”forvrænget konkurrencesituation” for tyske Flix i Norden – og det er værst i Danmark, fortæller nordisk direktør til MobilityWatch. DSB afviser, at selskabet aktivt konkurrerer med Flix på prisen.

For abonnenter

Foto: Nørskov Benjamin/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud

Den danske del af Postnord leverer et nyt driftsunderskud i fjerde kvartal, der historisk er selskabets stærkeste.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk bilsalg voksede i januar – 09.00
  • Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud – 08.37
  • Tyske Flix kritiserer konkurrence fra DSB i Danmark – 08.00
  • Boeing siger farvel til et ikon: Sidste 747 bliver leveret – 06.52
  • Norsk flyselskab vil indgive konkursbegæring – 31. jan.
  • Ryanair efter overenskomst: Vil fortsætte med at investere i Danmark – 31. jan.
  • Ryanair-kaptajn i Billund glæder sig over ny aftale: Uden overenskomst ville basen nok lukke – 31. jan.
  • Coop lukker hjemmelevering og siger farvel til chauffører – 31. jan.
  • SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair – 31. jan.
  • General Motors overrasker positivt med regnskab og prognose – 31. jan.
  • UPS stiger oven på regnskab – 31. jan.
  • Fagforeningschef forventer pres fra SAS efter overenskomst med Ryanair – 31. jan.
  • Analytiker forudser ekspansion hos Ryanair til København – 31. jan.
  • Bilparken vokser: Hver femte familie har mere end én bil i garagen – 31. jan.
  • Elbilproducent vil genanvende materialer fra gamle elbiler – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Head of Business Development

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge