MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark | Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Da regeringen efter halvandet år ved magten sammen med et flertal i Folketinget vedtog bilaftalen af december 2020, førte det til den største omlægning af bilafgifterne i mange år.

Bilafgifterne og deres niveauer for elbiler og pluginhybrider blev fastlagt og mejslet i granit.

Branchen og ikke mindst forbrugerne fik den ønskede sikkerhed om afgifternes niveau, der betyder, at man med ro i maven kan købe en ny opladelig bil og dermed bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren, som der er behov for.

Samtidig blev det af partierne bag aftalen fastslået, at der skulle være ro om afgifterne frem til i hvert fald 2025, hvor et såkaldt pitstop er aftalt.

Væk var med ét slag den stop-and-go-politik, der desværre har præget diskussionen om bilafgifterne i snart mange år.

Den havde ført til en usikkerhed, som forbrugerne hadede og som kunne føre til, at bilsalget lå fuldstændig stille i månedsvis, når nye diskussioner om afgifternes størrelser blev bragt på bane.

Når nu vi igen står overfor en valgkamp, er det afgørende, at Folketingets partier fastholder den kurs.

Nej tak til solomeldinger og nej tak til politiske spidsfindigheder, der måske nok kan give presseomtale eller markere et partis holdninger, men som hverken branchen eller forbrugerne efterspørger.

Derfor er vores bøn krystalklar: Intet nyt er godt nyt.

Det kan selvfølgelig ikke kun tilskrives roen om afgifterne, men man må konstatere, at sikkerheden om bilafgifterne har været særdeles positivt for den grønne omstilling.

Antallet af elbiler er siden sidste folketingsvalg mere end ottedoblet, og vi nærmer os med hastige skridt 100.000 elbiler og 100.000 pluginhybrider.

Faktisk har elbilerne for nylig overhalet pluginhybriderne i antal, og vi er ikke bare på rette vej mod én million opladelige biler i 2030, som er det politiske mål, men på vej mod én million rene elbiler, viser prognoser fra Dansk E-Mobilitet.

Med tiden vil elbilerne endda bliver endnu mere konkurrencedygtige på både pris og rækkevidde, så det ser lovende ud.

Autobranchen Danmarks bøn til politikerne forud for det kommende valg er derfor, at de fastholder kursen og lader den afgiftsreform, som de har vedtaget, virke – for den virker.

I stedet vil jeg anbefale, at politikerne kaster krudtet efter investeringer i ladeinfrastruktur til elbilerne.

Danmark er meget langt fra at leve op til EU’s anbefalinger, når det kommer til at antallet af elbiler pr. ladepunkt, og særligt er der brug for massive investeringer i hurtig- og lynladere, ligesom vores elnet skal udbygges, så det kan matche tempoet for den grønne omstilling.

Hvis man endelig vil kaste sig over bilafgifterne, kunne det, som vismændene også har foreslået, være oplagt at erstatte registreringsafgiften med en kørselsafgift, så man beskatter belastningen ved at køre bilen i stedet for blot at eje den.

Her er det afgørende, at testfasen er lang og varslet er endnu længere. Et oplagt tidspunkt kun være 2030.

Derudover kan politikerne også fremme både genbrug og cirkulær økonomi og skabe flere arbejdspladser ved at fjerne eller hæve reparationsgrænsen for nyere biler.

I stedet for at skrotte biler, som ofte stort set intet fejler, men alligevel dømmes totaltskadede på grund af reparationsgrænsen, bør man tillade flere reparationer, så de betragtelige ressourcer, der ligger i at producere en bil, ikke går til spilde.

Det er sund fornuft – og godt for både klimaet og for branchen.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede