Kvindelige topfigurer hos Movia var med til at lokke Marlene tilbage til transportbranchen

Marlene Holmgaard Fris vendte i 2022 tilbage til transportbranchen, hvor hun er en af få kvindelige ledere. I ny debatserie sætter MobilityWatch fokus på, hvordan branchen tiltrækker flere.
Marlene Holmgaard Fris er kommerciel direktør hos Movia. | Foto: Pr / Movia
Marlene Holmgaard Fris er kommerciel direktør hos Movia. | Foto: Pr / Movia

Da Marlene Holmgaard Fris i starten af 00’erne landede en stilling som ansvarlig for det danske eftermarked hos Volvo Lastvogne & Busser, var der ikke mange andre kvinder at få øje på i selskabets lokaler.

Faktisk var hun efter eget udsagn mere eller mindre ene kvinde i den danske afdeling.

Når hun og kollegaerne troppede op til møder hos forhandlerne, havde de det da også med at holde døren for hende, ligesom stolen blev trukket ud.

”De var nogle ældre herrer, og de skulle lige vænne sig til at få sådan en ung kvinde ind,” husker hun.

Stille og roligt vænnede hun sig dog selv til, at det i virkeligheden handlede om, at kollegaerne rigtig godt kunne lide hende.

”Og samtidig tror jeg også, at de slappede mere af i det, for de ville rigtig gerne have, at jeg skulle være en succes,” siger hun.

I dag er Marlene Holmgaard Fris kommerciel direktør for landets største mobilitetsselskab Movia. Dermed er hun en del af den relativt lille andel af kvindelige ledere i den danske transportbranche.

I foråret viste en opgørelse foretaget af MobilityWatch således, at store, danske virksomheder indenfor både fragt og logistik, persontransport samt infrastruktur stadig har lang vej til en ligelig kønsfordeling i toppen af organisationerne.

I direktionerne var 17 pct. blandt de undersøgte selskaber således kvinder mod 14 pct. i en tilsvarende opgørelse året før. For bestyrelserne var andelen af kvinder på 23 pct. mod 22 pct. året før.

Derfor sætter MobilityWatch nu fokus på, hvordan transportbranchen kan gøres mere attraktiv for talentfulde, kvindelige ledere. Det sker i en ny debatserie, hvor en række kvindelige ledere med tilknytning til branchen vil give deres besyv på udfordringerne.

Cool virksomhed

Når Marlene Holmgaard Fris i dag tænker tilbage på de fire år hos den svenske køretøjsproducent, husker hun en virksomhed, som allerede dengang havde fokus på at øge diversiteten.

Det giver dog også stof til eftertanke, for kvinder fylder altså fortsat ikke meget i det øverste lag hos mange af de største transportselskaber i landet.

”Det er jo over 20 år siden, og der kan man da måske godt tænke nogle gange, at så stærkt går det måske heller ikke med ligestilling. I hvert fald ikke i transportbranchen,” siger Movias kommercielle direktør.

Efter tiden hos Volvo tilbragte Marlene Holmgaard Friis en længere årrække udenfor transportsektoren, inden hun i august 2022 gik ind ad døren som ny kommerciel direktør hos Movia.

Hun peger selv på, at det faktum, at både Movia’s adm. direktør og bestyrelsesformand er kvinder, var med til at overbevise hende om at tage jobbet, da hun blev kontaktet.

”Det var da med i mine overvejelser. Da jeg mødte Dorthe (Nøhr Pedersen, adm. direktør) og Kirsten (Jensen, bestyrelsesformand), tænkte jeg, det er egentlig en ret cool virksomhed, at de har sådan to kvinder i spidsen,” siger Movia-direktøren.

Skal ”arbejde med det hele tiden”

Nu sidder Marlene Holmgaard Friis så selv i en position, hvor hun er med til at beslutte, hvem der kommer ind i trafikselskabet, og selvom topposterne er besat af kvinder, så er Movia endnu ikke i mål, understreger hun.

Ud af den samlede medarbejderstab hos Movia var 38 pct. i 2022 kvinder. Ser man alene på de 30 ledere på tværs af direktører, områdechefer og teamledere var en mindre andel, nemlig 30 pct., kvinder.

”På vores chef- og lederniveau vil vi gerne have nogle flere kvinder, det er der ingen tvivl om,” slår Marlene Holmgaard Friis fast.

Hun pointerer, at Movia altid opfordrer alle på tværs af alder, køn, osv. til at søge ledige stillinger, og til samtaler går efter at have et bredt felt, bl.a. i forhold til kønsfordeling.

Selv tror hun da også, at man internt i selskaberne er nødt til at ”arbejde med det hele tiden”, hvis der for alvor skal rykkes noget.

Hos Movia sker det for eksempel ved at forsøge at vise mere af hverdagen på sociale medier som Instagram, Facebook og Linkedin.

”Det er for at vise, jamen det handler ikke kun om teknik, ingeniører og buschauffører. Vi har altså en ret stor marketingafdeling, vi arbejder med kundeoplevelsen og rigtig meget med bæredygtighed,” siger hun.

Det første indlæg i den nye debatserie er skrevet af forhenværende transport- og ligestillingsminister samt nuværende folketingsmedlem og ligestillingsordfører Trine Bramsen (S).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også