Debat: DFDS ser behov for europæisk handling i omstilling af tung transport

Både i Danmark og i EU er der brug for handling, hvis man skal omstille den tunge transport og nå klimamålene. Det skriver DFDS-direktør i nyt debatindlæg, hvor han peger på særligt to udfordringer.
Niklas Andersson, koncernchef for logistik i DFDS | Foto: Dfds / Pr
Niklas Andersson, koncernchef for logistik i DFDS | Foto: Dfds / Pr
Af Niklas Andersson, koncernchef for logistik i DFDS

Den tunge transport står for 28 pct. af CO2-udledningen fra vejtransport i Europa.

Vi kan kun indfri ambitionerne for et grønnere Europa, hvis vi formår at flytte den tunge transport over på mere bæredygtige brændstofløsninger.

DFDS’ mål er, at 90 pct. af vores tunge transport skal køre på nye brændstoftyper i 2030.

Gennem de sidste fire år har vi foretaget store investeringer. Men for at indfri vores mål som branche på området har vi brug for et betydeligt større politisk engagement og investeringer.

Logistik er en ydelse, der udføres på tværs af Europas grænser. Den grønne omstilling for transportindustrien afhænger derfor af, at de nationale strategier er ambitiøse og afstemte på tværs af EU.

Som førende europæisk transport- og logistikudbyder oplever vi, at prisforskellen mellem sorte og grønne transportløsninger kun kan nedbringes, hvis denne udfordring løses.

Vi ser specifikt to udfordringer, der bremser den grønne omstilling af tung transport i Europa.

Høj pris og utilstrækkelig infrastruktur

Vores kunder efterspørger grønne logistikløsninger. Driftsomkostningerne for køretøjer, der kører på el eller brændselsceller, er dog i øjeblikket omkring 50 pct. højere end for traditionelle diesellastbiler.

Den højere pris skyldes primært investeringsomkostninger. Men prisen er også i høj grad drevet af manglende volumen og produktionsmuligheder af nye brændselstyper.

Grønne logistikløsninger vil derfor kun være konkurrencedygtige, hvis den grønne omstilling tilskyndes gennem økonomiske tiltag så som tilskudsordninger til nul-emissions teknologier.

Vores ambition er at skabe grønne transportkorridorer på tværs af Europa. For at nå i mål, er vi afhængige af en el- og ladeinfrastruktur med tilstrækkelig kapacitet på tværs af Europa.

I Danmark, hvor DFDS har hovedsæde, er der ambitiøse planer for den grønne omstilling. Alligevel er der endnu ikke vedtaget en national strategi for etablering af en ladeinfrastuktur.

EU er nu i færd med at revidere forordningen om infrastuktur for alternative drivmidler (AFIR), og i denne process er der oplagt mulighed for, at Danmark og andre europæiske medlemsstater forpligter sig på ambitiøse infrastrukturmål.

Uden denne forpligtelse, kan vi ikke effektivt skabe grønne korridorer i Europa.

Fit for 55-pakken, en pakke af EU lovforslag og initiativer der har til formål at reducere CO2 udledning, er et vigtigt skridt i den rigtige retning for den grønne omstilling af tung transport.

Omstillingen er realistisk, men er betinget af engagement fra både politikere, infrastrukturpartnere og transportindustrien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også