Debat: Elbiler "udgør på ingen måde en fuld løsning" på klimaudfordringer

Det er vigtigt, at debatten under et kommende folketingsvalg fokuserer på, hvordan man skaber en attraktiv kollektiv trafik, for flere elbiler er langt fra den eneste løsning på den grønne omstilling af transportsektoren, skriver Dansk Persontransport i debatserie.
Michael Nielsen, adm. direktør for Dansk Persontransport | Foto: Dansk Persontransport / PR
Michael Nielsen, adm. direktør for Dansk Persontransport | Foto: Dansk Persontransport / PR
AF MICHAEL NIELSEN, ADM. DIREKTØR FOR DANSK PERSONTRANSPORT

Vi står foran store udfordringer i det danske samfund, og snart venter et Folketingsvalg.

Hvilke udfordringer er størst og vigtigst og hvilke partier og kandidater har de bedste løsninger?

Det afhænger af, hvem man spørger, men uanset hvor vi kigger hen, bliver danskernes transport og mobilitet en vigtig del af løsningen.

Vejtransportens klimaudfordring er stadig ubesvaret

Elbiler, ladestandere og Power-To-X.

Det skorter ikke på omtale og initiativer af tiltag, som man håber løser vejtransportens klimaudfordringer, men bilparken vokser til stadighed. Vi har i dag 2,79 mio. personbiler og forventer 3,26 mio. personbiler i 2030 (Heraf 2,5 mio. på benzin og diesel – ja, du læste rigtigt).

Energistyrelsen har fremskrevet klimabelastningen fra denne udvikling. Den samlede udledning af CO2 fra biltrafikken i 2030 er på samme niveau som i 1990. Ja, desværre, også her læste du rigtigt.

De mange nye elbiler, vi forventer de kommende år, udgør på ingen måde en fuld løsning på vejtransportens klimaudfordringer og er slet ikke en løsning på den stigende trængsel og deraf følgende negative ”liveability” især i byerne.

I 2024 er over halvdelen af den danske bustrafik fossilfri. En fjerdedel af landets taxier kører allerede emissionfri taxikørsel, og selv dele af fjernbustrafikken køres med biodiesel. Hvis flere benytter den kollektive trafik i stedet for deres biler, skånes klimaet.

Det er ligetil. Og ja, indrømmet, det kræver også, at vi gør den kollektive trafik mere attraktiv, relevant og til en rimelig pris for danskerne.

Det kræver bl.a., at der er en sikker bund under serviceniveauet i den kollektive trafik, og der ikke sker yderligere reduktioner, som ellers er blevet varslet. Det vil være gift for danskernes tillid til den kollektive trafik og føre til endnu flere biler på vejene.

Derudover skal vi arbejde endnu mere med at kombinere den kollektive trafik med taxi, flextrafik og de mange nye mobilitetstilbud, der er kommet de seneste år, for at sikre den første og sidste del af rejsen også kan inkluderes.

Folketingsvalget 2022 bør derfor handle om en ambitiøs vision for, hvilken større rolle den kollektive trafik skal spille i vores transportsystem, og hvordan en ny regering vil tage førerskabet og sikre, at vi kommer derhen.

Ingen sundhed og velfærd uden specialkørsel

Velfærdssamfundet knirker. Vi bliver ældre, vi mangler hænder og ressourcer i sygehusvæsenet, i den kommunale dagpleje og i børnenes institutioner.

Den opgave kan vi ikke bidrage til at løse fra transportsektoren.

Omvendt kan vi prøve at forestille os et velfærdssamfund uden en velfungerende specialkørsel – hvor vognmænd og chauffører i taxier, minibusser og flexvogne ikke står parat til at bringe børn, ældre, patienter og personer med handicap hen til den behandling, undervisning, pasning og pleje, som de har behov for.

Det vil ikke gå godt. Tænk over det. Vores mobilitet og bevægelsesfrihed er fuldstændig afgørende for vores velbefindende.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

De fleste af os klarer os godt med biler, kollektiv trafik, cykler, og hvad vi ellers har til rådighed, men mange danskere er afhængige af et særligt tilbud om mobilitet for at få deres liv og hverdag til at hænge sammen. I 2020 blev der gennemført 6,2 mio. rejser alene med flextrafik som handicapbefordring, patientkørsel eller i særlige kommunale ordninger.

Hertil kommer yderligere utallige, kommunale kørselsordninger til specialinstitutioner, genoptræning og andre undervisnings- og behandlingstilbud.

Indretningen, størrelsen og prioriteringen af vores velfærdssamfund er en vigtig debat. Debatten under Folketingsvalget 2022 må ikke glemme den altafgørende mobilitet i denne prioritering.

Arbejdskraft og vækst, i hele landet

Der er gode jobs at få i persontransporten. I hele landet. Dansk PersonTransports medlemsvirksomheder er fordelt på langt de fleste af landets 98 kommuner.

Uanset om du drømmer om en fast rutine på den lokale busrute, at være det afgørende bindeled der sørger for, at hverdagen i familien med et barn i et specialtilbud hænger sammen, eller at genoptræningen kan ske effektivt og til tiden for en ældre medborger. Om du ønsker eventyret bag rattet i turistbussen på vej med forventningsfulde gæster eller det mere frie liv som taxichauffør.

Arbejdskraft og vækst er vigtigt og ikke mindst, hvordan man får det fordelt til hele landet. Udviklingen af den lokale turisme, en transition mod mere bæredygtige ferie- og fritidsaktiviteter i lokalområderne og ved besøg i vore nabolande.

Det tunge transportløft omkring vores arbejdskraft og vækst behøver ikke foregå med fly og tusindvis af personbiler, men med det rette mix af kollektive transportmidler; turistbussen, taxien og den lokale kollektive trafik.

Arbejdskraft, sammenhængskraft, vækst og mobilitet på tværs af landsdele, i byer og landområder er afgørende for vores fremtid. Under Folketingsvalget 2022 vil vi gerne høre kandidaternes bud på, hvordan de vil bidrage til dette.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også