Debat: Eldrevne lastbiler skal fremmes med fortrængningskrav

Den grønne omstilling kan i høj grad hjælpes på vej ved at inkludere el til tung transport i CO2-fortrængningskrav, skriver politisk chef i Drivkraft Danmark i nyt debatindlæg.
Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark | Foto: Drivkraft Danmark/pr
Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark | Foto: Drivkraft Danmark/pr
AF Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark

Imens salget af elbiler til persontransport buldrer derudaf, venter vi stadig på gennembruddet for el-lastbiler på de danske veje. 

De store lastbilproducenter har flere modeller på vej, men de er stadig dyre, og der mangler ladeinfrastruktur. 

Omstillingen kan imidlertid hjælpes på vej ved at inkludere el til tung transport i det CO2-fortrængningskrav, der blev indført i 2020. 

Det vil både forbedre businesscasen for ladeoperatørerne og for de vognmænd, der skal investere i de dyrere el-lastbiler. 

I 2020 blev der med aftalen om ”Grøn omstilling af vejtransporten” indført et CO2-fortrængningskrav til vejtransporten. 

Kravet pålægges leverandører af energi til transporten, og det opfyldes med anvendelse af biobrændstoffer, biogas, brint og PtX. 

I dag er det især biobrændstofferne, der leverer, men i takt med, at der kommer nye teknologier på hylderne, udvides mulighederne. 

Men el til transporten kan ikke tælle med i fortrængningskravet, som det ser ud i dag. 

Det skyldes især en vurdering af, at elektrificeringen af den lette transport fremmes med andre midler – ikke mindst ved, at elbilerne er fritaget for den meget høje danske registreringsafgift. 

Lastbiler betaler imidlertid ikke registreringsafgift og understøttes derfor ikke på samme måde som elbiler til persontransport. Det gør det derfor oplagt at inkludere el til den tunge transport i CO2-fortrængningskravet. 

Hvad vil det så betyde i praksis? 

Det vil betyde, at de virksomheder, der i dag leverer energi til transporten, og dermed er underlagt CO2-fortrængningskravet, får endnu en mulighed for at opfylde det på en omkostningseffektiv måde – ved at udbyde attraktive ladeløsninger til fremtidens el-lastbiler. 

Mange af Drivkraft Danmarks medlemmer ser allerede i dag på mulighederne, og i fremtiden vil de levere ladeløsninger hos vognmændene, på truckstationer og andre trafikale knudepunkter på farten. 

De nødvendige investeringer, for at det kan lade sig gøre, vil blive betydeligt mere attraktive, hvis den el, der sælges, kan bidrage til at opfylde CO2-fortrængningskravet. 

Men for at el til den tunge transport ikke udhuler det allerede eksisterende CO2-fortrængningskrav, bør det overordnede krav samtidig hæves. 

Der er i dag vedtaget et krav på 7 pct. CO2-fortrængning i 2030, hvilket reducerer transportens udledning med cirka 1,4 mio. tons CO2. 

Ved at inkludere el i kravet og samtidig hæve det, vil man både gøre opfyldelsen af CO2-fortrængningskravet mere omkostningseffektiv og sikre at elektrificering af transporten kan levere et endnu større bidrag til Danmarks klimamål. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også