Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Sidste års store infrastrukturplan er et nødvendigt fundament for vækst og velfærd. Derfor skal politikerne holde fingrene fra milliarderne i aftalen trods udfordringer med stigende energipriser. Det skriver direktør i Asfaltindustrien i MobilityWatchs debatserie op til valget.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Af Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien

Valgtrommerne buldrer, og MobilityWatch har spurgt Asfaltindustriens om, hvad de vigtigste emner i den kommende valgkamp er.

For det første skal vi drøfte infrastruktur og i den forbindelse holde fast i Infrastrukturplan 2035 på 161 mia. kr. Den plan er et nødvendigt fundament for vækst og velfærd.

For vi skal til og fra skole, børnehave og arbejde og transportere varer uden at holde i kø og bruge unødig tid og energi på tomgang. Vi skal binde Danmark sammen og på sikre grøn vækst i hele landet.

Og vi skal vedligeholde vores infrastruktur; det koster 2-3 gange så meget at rette op på en forfalden vej i forhold til at vedligeholde i tide; og en hullet og slidt vej er klimauvenlig at køre på, fordi det kræver mere energi. Selv i en tid med stigende energipriser og varmehjælp må vi ikke udskyde vej- og baneprojekt.

Infrastrukturplanen er lagt, fordi den er nødvendig, og lun hjælp til danskerne må ikke betyde en iskold skulder til de asfaltarbejdere, der risikerer afskedigelse, fordi planen skrider.

For det andet skal vi have emnet ”den grønne omstilling” i top. Klimaet må ikke blive ofret, fordi der er krig, krise og energimangel i Europa.

Heldigvis har vi i asfaltbranchen introduceret miljøvaredeklarationer, EPD´er (Environmental Product Declarations). De gør det let og sikkert at købe grønt og klimavenligt på vej- og asfaltområdet. Vi skal drøfte, hvordan vi bliver skarpere på, hvordan vejudbud påvirker klima og miljø.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Vi skal kræve, at udbud af vejprojekter sker på et oplyst grundlag – også når det gælder klimaet. Asfaltindustrien opfordrer til, at alle - stat, kommuner, rådgivere - kræver EPD´er, når der udbydes. Ikke alle er klar til det; derfor er det et vigtigt emne i valgkampen, hvordan vi bliver det. Skal vi uddannes mere i klimaudbud? Skal der stille krav herom? Eller skal der flere penge til området?

For det tredje skal vi se på AB18, der bl.a. regulerer den måde køber og sælger, bygherre og entreprenør, deler risiko på. De helt utilregnelige priser med kæmpe udsving er et problem. Det betyder, at de mekanismer, som skulle sikre en fair fordeling af risikoen mellem bygherre og entreprenør, ikke virker efter hensigten.

De indeks, som de ekstraordinære prisstigninger reguleres efter, virker simpelthen ikke, som de var tænkt. Det betyder, at entreprenørerne, der byder lang tid før opgaven løses, kommer i klemme, fordi priserne har udviklet sig helt vildt siden.

Vi er i god dialog med bygherre om udfordringerne, men også politikerne må være opmærksomme på problemerne og være rede til at iværksætte en gennemgribende revision af AB18, når den til næste år skal ses efter i sømmene i forbindelse med 5-årseftersynet.

Finder vi ikke en løsning, risikerer vi, at tingene går i stå og arbejdsløsheden stiger.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også