En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
30.09.2022kl. 10.00

Debat: Husk den kollektive transport i valgkampen

Den kollektive transport er for tiden under massivt pres, og den udfordring bør tages meget seriøst fra politisk side. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i MobilityWatchs debatserie op til valget.
Karin Breck, politisk chef i Bæredygtigt Forbrug hos Forbrugerrådet Tænk | Foto: Foto: Camilla Hey for Forbrugerrådet Tænk
Af Karin Breck, politisk chef i Bæredygtigt Forbrug hos Forbrugerrådet Tænk

Kollektiv transport spiller en afgørende rolle i fremtidens klimavenlige mobilitet. Derfor er det vigtigt, at rejsen med bus, tog, metro og letbane opleves som et attraktivt alternativ eller fornuftigt supplement til bilen.

Heldigvis er der stort potentiale i den kollektive transport. Ifølge en undersøgelse fra sidste år foretaget af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk vil 6 ud af 10 danskere gerne transportere sig mere klimavenligt, end de gør i dag.

Undersøgelsen viser desuden, at 7 ud af 10 danskere vil bruge den kollektive transport mere, hvis der sker forbedringer. Blandt de unge er potentialet endnu større.

Lige nu er den kollektive transport dog under massivt pres. Den udfordring bør tages meget seriøst fra politisk side. Og hvilket mere oplagt tidspunkt at vise handlekraft på, end under den kommende valgkamp.

Transportsektoren varmer op til valg

Danskerne skal efter alt at dømme til stemmeurnerne i løbet af efteråret.

MobilityWatch bringer op til det forventede folketingsvalg debatindlæg fra en række stemmer i transportbranchen, hvor de giver deres udlægning af, hvad der bør være valgets vigtigste temaer.

Læs tidligere indlæg nedenfor:

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Debat: Speditører efterlyser nyt politisk paradigme for transportsektoren

Debat: Viljen er der – men handlingen mangler hos politikerne på transportområdet

Særligt to elementer bør være allerøverst på politikernes valgkampsliste, når det kommer til kollektiv transport: At fastholde (og gerne udbygge) udbuddet. Og at holde priserne i ro.

”Kollektiv transport skal være mere attraktiv for flere danskere,” står der i Infrastrukturplanen 2035.

Det er en god målsætning. Men kollektiv transport bliver kun attraktiv, hvis den tager udgangspunkt i passagerernes brug, ønsker og behov.

Desværre er passagertallet forsat lavere nu end før corona. Tallet stiger, men det går langsomt.

Ifølge Passagerpulsens undersøgelse mener færre end hver tredje dansker, at kollektiv transport i ’høj’ eller ’meget høj’ grad kan opfylde deres transportbehov, og kun ca. halvdelen af danskerne er tilfredse med den kollektive transport generelt.

Det er et alvorligt problem, hvis vi ønsker at flytte flere over i bus, tog, metro og letbane. Desuden er det i løbet af de sidste 10 år blevet markant dyrere at benytte kollektiv transport, samtidig med at det er blevet billigere at anskaffe sig en bil.

Og billetpriserne ser ikke ud til at falde i de kommende år. Tværtimod.

Hvis flere danskere skal bruge kollektiv transport, kræver det politisk handling og prioritering af området. Det kræver politisk mod, nytænkning og investeringer at skabe langsigtede, holdbare løsninger og forenklinger af et teknisk kompliceret område domineret af historiske kompromiser.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Lige nu mangler danske trafikselskaber og regioner alt i alt omkring 1 mia. kroner pga. fortsat manglende passagerindtægter og skyhøje energipriser.

Det siger sig selv, at det ikke kommer til at gå ubemærket hen, og i øjeblikket er der tale om at nedlægge busruter over hele landet.

Samtidig har flere trafikselskaber varslet prisstigninger på billetter ca. 5 procent i 2023 og igen i 2024. De varslede nedskæringer og prisstigninger er stik imod, hvad der kan få flere til at benytte kollektiv transport.

Ifølge Passagerpulsens undersøgelse kan vi se, at bl.a. frekvens og lavere priser har stor betydning for, hvorvidt danskerne vælger kollektiv transport.

Et ringere udbud med færre busafgange kombineret med højere billetpriser udgør en rigtig giftig cocktail, som vil resultere i en negativ spiral og få store konsekvenser på flere områder.

Det vil afskrække potentielle passagerer og gøre det svært at fastholde de nuværende, hvoraf mange formentlig vil være nødt til at vælge bilen og måske endda at købe en ekstra bil. En øget passagerflugt og flere biler vil selvsagt øge trængslen og CO2-udledningen og dermed sætte den grønne omstilling over styr.

Forringelserne vil særligt ramme dem, der er bosat i landdistrikterne, hvor den kollektive transport i forvejen er presset på passagertal, ruter og antal busafgange. Desuden vil det sænke livskvaliteten for de mennesker, som ikke har alternativer til kollektiv transport og som derfor i nogle tilfælde vil miste adgang til f.eks. familie og venner.

Skal vi give flere danskere lyst til og mulighed for at bruge kollektiv transport kræver det altså i første omgang, at vi ikke rokker ved fundamentet. Det vil ikke blot sikre danskernes mobilitet – uanset om de bor i større byer eller i landdistrikter – men er også en nødvendighed, hvis vi skal nå vores klimamål og komme trængslen på vejene til livs.

Vi håber derfor, at de danske politikere sætter den kollektive transport på dagsordenen – både i en kommende valgkamp og i det efterfølgende politiske arbejde.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Debat: Speditører efterlyser nyt politisk paradigme for transportsektoren

Debat: Viljen er der – men handlingen mangler hos politikerne på transportområdet

Relaterede artikler:

  • Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport | Foto: PR / Dansk Erhverv

    Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

  • Af Henriette Kjær, politisk chef ITD | Foto: ITD /PR

    Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Persontransport

Ny undersøgelse: Danskerne vælger delebiler og -cykler fra på Rejseplanen

Det er kun et fåtal af danskerne, der vælger rejser som inkluderer delemobilitet som biler og cykler via Rejseplanen, viser ny kundeundersøgelse.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

Klimatænketank: Støt kollektiv transport indtil der er en mobilitetsplan

Ifølge den grønne tænketank Concito bør den kollektive transport holdes ovenvande, indtil der er truffet en beslutning om, hvordan fremtidens mobilitet skal se ud.

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Politik

Danmarksdemokraterne sætter sikring af lokalsamfund som hjørnesten i transportpolitikken

Danmarksdemokraternes Kenneth Fredslund Petersen udlægger i et interview med MobilityWatch partiets mærkesager på transportområdet. På flere punkter har partiet dog ikke en fasttømret holdning.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge