Debat: Husk den kollektive transport i valgkampen

Den kollektive transport er for tiden under massivt pres, og den udfordring bør tages meget seriøst fra politisk side. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i MobilityWatchs debatserie op til valget.
Karin Breck, politisk chef i Bæredygtigt Forbrug hos Forbrugerrådet Tænk | Foto: Foto: Camilla Hey for Forbrugerrådet Tænk
Karin Breck, politisk chef i Bæredygtigt Forbrug hos Forbrugerrådet Tænk | Foto: Foto: Camilla Hey for Forbrugerrådet Tænk
Af Karin Breck, politisk chef i Bæredygtigt Forbrug hos Forbrugerrådet Tænk

Kollektiv transport spiller en afgørende rolle i fremtidens klimavenlige mobilitet. Derfor er det vigtigt, at rejsen med bus, tog, metro og letbane opleves som et attraktivt alternativ eller fornuftigt supplement til bilen.

Heldigvis er der stort potentiale i den kollektive transport. Ifølge en undersøgelse fra sidste år foretaget af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk vil 6 ud af 10 danskere gerne transportere sig mere klimavenligt, end de gør i dag.

Undersøgelsen viser desuden, at 7 ud af 10 danskere vil bruge den kollektive transport mere, hvis der sker forbedringer. Blandt de unge er potentialet endnu større.

Lige nu er den kollektive transport dog under massivt pres. Den udfordring bør tages meget seriøst fra politisk side. Og hvilket mere oplagt tidspunkt at vise handlekraft på, end under den kommende valgkamp.

Særligt to elementer bør være allerøverst på politikernes valgkampsliste, når det kommer til kollektiv transport: At fastholde (og gerne udbygge) udbuddet. Og at holde priserne i ro.

”Kollektiv transport skal være mere attraktiv for flere danskere,” står der i Infrastrukturplanen 2035.

Det er en god målsætning. Men kollektiv transport bliver kun attraktiv, hvis den tager udgangspunkt i passagerernes brug, ønsker og behov.

Desværre er passagertallet forsat lavere nu end før corona. Tallet stiger, men det går langsomt.

Ifølge Passagerpulsens undersøgelse mener færre end hver tredje dansker, at kollektiv transport i ’høj’ eller ’meget høj’ grad kan opfylde deres transportbehov, og kun ca. halvdelen af danskerne er tilfredse med den kollektive transport generelt.

Det er et alvorligt problem, hvis vi ønsker at flytte flere over i bus, tog, metro og letbane. Desuden er det i løbet af de sidste 10 år blevet markant dyrere at benytte kollektiv transport, samtidig med at det er blevet billigere at anskaffe sig en bil.

Og billetpriserne ser ikke ud til at falde i de kommende år. Tværtimod.

Hvis flere danskere skal bruge kollektiv transport, kræver det politisk handling og prioritering af området. Det kræver politisk mod, nytænkning og investeringer at skabe langsigtede, holdbare løsninger og forenklinger af et teknisk kompliceret område domineret af historiske kompromiser.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Lige nu mangler danske trafikselskaber og regioner alt i alt omkring 1 mia. kroner pga. fortsat manglende passagerindtægter og skyhøje energipriser.

Det siger sig selv, at det ikke kommer til at gå ubemærket hen, og i øjeblikket er der tale om at nedlægge busruter over hele landet.

Samtidig har flere trafikselskaber varslet prisstigninger på billetter ca. 5 procent i 2023 og igen i 2024. De varslede nedskæringer og prisstigninger er stik imod, hvad der kan få flere til at benytte kollektiv transport.

Ifølge Passagerpulsens undersøgelse kan vi se, at bl.a. frekvens og lavere priser har stor betydning for, hvorvidt danskerne vælger kollektiv transport.

Et ringere udbud med færre busafgange kombineret med højere billetpriser udgør en rigtig giftig cocktail, som vil resultere i en negativ spiral og få store konsekvenser på flere områder.

Det vil afskrække potentielle passagerer og gøre det svært at fastholde de nuværende, hvoraf mange formentlig vil være nødt til at vælge bilen og måske endda at købe en ekstra bil. En øget passagerflugt og flere biler vil selvsagt øge trængslen og CO2-udledningen og dermed sætte den grønne omstilling over styr.

Forringelserne vil særligt ramme dem, der er bosat i landdistrikterne, hvor den kollektive transport i forvejen er presset på passagertal, ruter og antal busafgange. Desuden vil det sænke livskvaliteten for de mennesker, som ikke har alternativer til kollektiv transport og som derfor i nogle tilfælde vil miste adgang til f.eks. familie og venner.

Skal vi give flere danskere lyst til og mulighed for at bruge kollektiv transport kræver det altså i første omgang, at vi ikke rokker ved fundamentet. Det vil ikke blot sikre danskernes mobilitet – uanset om de bor i større byer eller i landdistrikter – men er også en nødvendighed, hvis vi skal nå vores klimamål og komme trængslen på vejene til livs.

Vi håber derfor, at de danske politikere sætter den kollektive transport på dagsordenen – både i en kommende valgkamp og i det efterfølgende politiske arbejde.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Debat: Speditører efterlyser nyt politisk paradigme for transportsektoren

Debat: Viljen er der – men handlingen mangler hos politikerne på transportområdet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også