Her er transportsektorens ønsker til valgkampen

Klimatiltag, afgifter samt fokus på at sikre arbejdskraft. Den danske transportsektor har mange ønsker til, hvad politikerne bør diskutere i den kommende valgkamp, og hvad magthaverne bør rykke på efterfølgende.
De tre statsministerkandidater i valgkampen - fra venstre: Søren Pape (K), Jakob Ellemann-Jensen (V) og Mette Frederiksen (S) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
De tre statsministerkandidater i valgkampen - fra venstre: Søren Pape (K), Jakob Ellemann-Jensen (V) og Mette Frederiksen (S) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Alt tyder på, at der bliver udskrevet valg til Folketinget onsdag, og dermed skal danskerne snart igennem en flere uger lang valgkamp.

Her vil politikerne formentlig diskutere nogle af de mange udfordringer, som det danske samfund står overfor som f.eks. truslen fra Rusland, den stigende inflation og klimaforandringer.

Politikerne bør dog også finde tid til at diskutere et område, som traditionelt ikke er hot stuff i debatterne - nemlig transport og infrastruktur.

Det er i hvert fald det overordnede budskab i den debatserie, som MobilityWatch har kørt i de seneste uger, hvor forskellige stemmer i transportbranchen har givet deres bud på, hvad der bør tages op i valgkampen.

Og det selv om transportsektoren normalt ikke fylder meget, når politikerne bejler om vælgernes gunst.

”Transportpolitik glimrer ved sit fravær, og det er i grunden meget besynderligt. For transportpolitik er et af de mest borgernære politikområder, vi har,” som Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport, skrev i seriens første indlæg.

Ifølge ham er transportpolitik således motoren bag økonomisk vækst og beskæftigelse og ”bør fylde meget mere i den kommende valgkamp.”

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Klima i centrum

Undervejs i debatserien er der kommet en lang række bud på, hvad politikerne bør diskutere i valgkampen - og efterfølgende tage op i forhandlingslokalerne.

Et gennemgående tema har været transportsektorens samspil med klimaforandringerne.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Jacob Stahl Otte, direktør i lobbyforeningen Drivkraft Danmark, skrev direkte, at der var brug for endnu et ”klimavalg”, ligesom det var tilfældet ved seneste valg i 2019.

”Vi har nemlig stadig lang vej igen, før vi for alvor kan turde håbe på, at vi kan nå de klimapolitiske mål, der er sat nationalt og internationalt. Skal transporten levere sin del, skal der for eksempel ske en betydelig omstilling af den tunge transport og flytrafikken. Det kræver mere fokus på rammer og mindre fokus på symboler,” skrev lød det fra direktøren for brændstofproducenterne.

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

En anden, der også understregede klimaelementet, var direktøren for Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Det var især i forhold til afgifterne på elbiler, hvor den seneste aftale på området giver sigtbarhed om disse frem til i hvert fald 2025, hvor et såkaldt pitstop er aftalt.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Hun understregede, at det er afgørende, at der i den forestående valgkamp ikke kommer udmeldinger, der giver usikkerhed på området.

”Nej tak til solomeldinger og nej tak til politiske spidsfindigheder, der måske nok kan give presseomtale eller markere et partis holdninger, men som hverken branchen eller forbrugerne efterspørger. Derfor er vores bøn krystalklar: Intet nyt er godt nyt,” skrev hun.

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Elbilerne blev også fremhævet i indlægget af Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk Persontransport, hvis medlemmer er bus- og taxaselskaber.

Det skete dog med den pointe, at det slet ikke er nok med bare flere elbiler på de danske veje. Den kollektive transport bliver også nødt til at spille en afgørende rolle.

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

”Hvis flere benytter den kollektive trafik i stedet for deres biler, skånes klimaet. Det er ligetil. Og ja, indrømmet, det kræver også, at vi gør den kollektive trafik mere attraktiv, relevant og til en rimelig pris for danskerne,” skrev han.

Afgift spænder ben

Et andet tema, som er gået igen i indlæggene, er, at nok er det fint med ny lovgivning, der støtter op om den grønne omstilling, men der skal være ræson bag.

Det mener flere ikke er tilfældet med den kommende kilometerbaserede vejafgift for lastbiler.

”Vi oplever desværre også ofte, at politikerne skubber transporterhvervet foran sig for at skaffe indtægter. Det er tydeligt, især hvad angår kilometerafgiften, hvor politikerne åbenlyst pålægger erhvervet en afgift i klimaets navn, som ikke bringer os en centimeter nærmere den grønne omstilling,” som Erik Østergaard, direktør i vognmandsorganisationen DTL, skrev i sit indlæg.

Debat: Viljen er der – men handlingen mangler hos politikerne på transportområdet

Samme melding kommer fra Henriette Kjær, politisk chef i lobbyorganisationen ITD.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Hun beskrev samtidig en af problematikker, der længe har plaget transportbranchen - nemlig manglen på arbejdskraft.

”Manglen på arbejdskraft er et problem, man ser i mange brancher, men vognmandserhvervet er blandt de hårdest ramte. Chaufførmanglen er stigende i hele Europa, og en hel generation af chauffører er på vej på pension,” skrev hun og pegede samtidig på, at sektoren er udfordret af mangel på kvinder samt et frafald på transportuddannelserne.

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Infrastruktur for milliarder

Endnu en ting, som også har fyldt i debatindlæggene, er den store infrastrukturaftale til over 160 mia. kr., som blev indgået sidste år.

Her har flere aktører peget på, at det er afgørende, at der ikke bliver rokket ved den trods massive prisstigninger og ønsker om at bruge penge på andre områder.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: (Artiklen fortsætter under billedet)
Foto: (Artiklen fortsætter under billedet)

”Infrastrukturplanen er lagt, fordi den er nødvendig, og lun hjælp til danskerne må ikke betyde en iskold skulder til de asfaltarbejdere, der risikerer afskedigelse, fordi planen skrider,” som Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien, skrev i sit indlæg.

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Lignende pointer kom fra andre aktører, mens lobbyforeningen Danske Havne argumenterede for det lige modsatte - dvs. at genåbne aftalen efter et valg.

”Det skal man gøre dels i lyset af den forsynings-, energi- og inflationskrise, der har ramt os siden sidste sommer, dels i lyset af, at man siden har lavet netop de to aftaler om at øge udnyttelsen af havvinden i Nordsøen og Østersøen,” skrev direktør Tine Kirk med henvisning til, at der er brug for investeringer i de danske havne og i dybere sejlrender.

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

De mange indlæg kom også ind på en række andre udfordringer og spørgsmål, som politikerne - set med transportsektorens briller - bør diskutere og tage op i valgkampen.

Læs eller genlæs indlæggene i debatserien nedenfor:

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Debat: Speditører efterlyser nyt politisk paradigme for transportsektoren

Debat: Viljen er der – men handlingen mangler hos politikerne på transportområdet

Debat: Husk den kollektive transport i valgkampen

Debat: Brede aftaler skal styrke mobiliteten og sikre den grønne omstilling

Debat: Ambitiøse rammevilkår er afgørende for den grønne omstilling af transporten

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også